قالب وردپرس شرکتی کوادکوپتر

وجه واریزی جهت عوارض خروج از کشور چقدر است

وجه واریزی جهت عوارض خروج از کشور چقدر است

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور-عوارض خروج از کشور در سال 96

عوارض خروج از کشور مبلغی است که از مسافران سفرهای خارجی (زمینی، هوایی و دریایی) حین خروج از کشور دریافت و به حساب درآمد عمومی واریز می‌گردد.

ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده چه می‌گوید؟

مطابق با ماده واحده «قانون دریافت عوارض خروج از کشور» مصوب 1365، دولت مکلف است از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور مسافرت می‌کند مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج‌ از کشور اخذ و به حساب درآمد عمومی کشور منظور نماید.

روند صعودی دریافت عوارض

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال‌های 87-90)
  • سفرهای هوایی (تمامی مقاصد توریستی و گردشگری) 250000 ریال
  • سفرهای زمینی و دریایی 50000 ریال
پرداخت عوارض خروج از کشور (سال‌های 90-93)
  • سفرهای هوایی (تمامی مقاصد توریستی و گردشگری) 550000 ریال
  • سفرهای زمینی و دریایی 110000 ریال
  • سفرهای زیارتی 250000 ریال
پرداخت عوارض خروج از کشور (سال‌های 93- تا اکنون)
 نوع مسافرت  مقصد  نوع مرز خروجی  مبلغ به ریال
زیارتی  عراق و کربلا  زمینی  125,000
 هوایی  375,000
 عمره مفرده  هوایی  375,000
 حج واجب  هوایی  375,000
گردشگری تمام مقاصد توریستی و گردشگری  زمینی  250,000
 دریایی  250,000
 هوایی  750,000

پرداخت عوارض خروج از کشور در سال 96 به چه صورتی است؟

بر اساس ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده تغییرات اعمال شده بر عوارض خروج از کشور هر سه سال یکبار و با توجه به نرخ تورم با تصویب هیأت وزیران انجام می‌گیرد. آخرین تغییرات توسط این هیأت در اردیبهشت ماه سال 93 بوده است که با اتمام این دوره سه ساله امسال شاهد افزایش قیمت در این پرداختی خواهیم بود. بنابراین تا زمان مشخص شدن این قیمت توسط هیأت وزیران، عوارض به صورت دوره گذشته (سال‌های 93 تا اکنون) می‌باشد. با انتشار مبالغ جدید این خبر به روز رسانی خواهد شد.
هموطنان می‌بایست عوارض خروج از کشور خود را به حساب 2110100250009 نزد بانک ملّی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی پرداخت و فیش واریزی را به هنگام خروج به همراه سایر مدارک (پاسپورت و بلیط و … ) به همراه داشته باشند.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی) بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی، در خصوص پرداخت وجوه موضوع این ماده، مستثنی می‌باشند.

روال جدید دریافت عوارض خروج از کشور

در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده که نسبت به ۷۵ هزار تومان سال قبل تا ۱۴۵ هزار تومان رشد دارد.
به گزارش ایسنا، طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای سال آینده حدود ۱۱۷۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در دو بخش تامین می‌شود. عوارض خروج برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان و عوارض خروج زائرین حج تمتع و عتبات عالیات  ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.
اما روند دریافت عوارض خروج متفاوت خواهد بود به گونه‌ای که برای سفر اول برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود، اما در سفر دوم ۵۰ درصد به این عوارض افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد همچنین در سفر سوم و سفرهای بعدی تا صد در صد افزایش خواهد داشت.
این در حالی است که در سال گذشته در لایحه بودجه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در دو بخش بود. عوارض خروج هوایی که برای هر نفر ۷۵ هزار تومان و خروج زمینی و دریایی که برای هر نفر ۲۵ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین برای افرادی که به منظور حج تمتع، عمره و عتبات عالیات از کشور خارج می‌شدند، عوارض ۵۰ درصد تعیین شده بود.

از عوارض دریافتی خروج مسافر از کشور، مبلغ ۴۰ هزار تومان برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا می‌کند.

دریافت عوارض خروج از کشور برای ترغیب به سفرهای داخلی

دریافت عوارض خروج از کشور باعث می‌شود تا گردشگران ایرانی در زمان انتخاب مقصد، مکان‌های دیدنی داخلی را بیشتر ترجیح بدهند و به این ترتیب گردشگری داخلی نسبت به خروج گردشگر رونق می‌یابد و بخشی از درآمدهای ناشی از مسافرت گردشگران داخلی که پیش از این به خارج از کشور می‌‎رفت در داخل خرج می‌شود و علاوه بر تأمین درآمد برای دولت، به ایجاد اشتغال و توسعه مناطق گردشگری داخلی نیز کمک می‌کند. اما از آنجا که مکانیزم تعدیل عوارض خروج از کشور با تورم دیده نشده است، دیگر این مبلغ برای مسافرینی که قصد سفر تفریحی به خارج از کشور را دارند در مقابل هزینه‌هایی که برای خرید بلیط، اقامت و تفریح در کشور خارجی می‌پردازند قابل مقایسه نیست و نمی‌تواند انگیزه‌ای برای آنان باشد تا مقاصد داخلی را به سفرهای داخلی ترجیح بدهند.
این حقیقت که بسیاری از مسافران ایرانی هرساله ایران را به مقصد دیگر کشورها خصوصاً ترکیه و امارات به منظور سیاحت ترک می‌کنند درحالی‌که هنوز بسیاری از مناطق دیدنی داخل کشور مانند قشم، کیش و چابهار را حتی برای یک بار هم ندیده‌اند، نشان از آن دارد که می‌توان با افزایش میزان عوارض خروج از کشور برخی از این گردشگران را به بازدید از مناطق دیدنی کشور ترغیب کرد.
به گزارش پایگاه خبری توریزم، به عنوان نمونه در سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی (از 11 دی 1394 تا 12 فروردین 1395) حدود 470 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. در این مدت به دلیل حملات تروریستی و تنش موجود بین کشور ترکیه و روسیه، میزان کل گردشگران ورودی به کشور ترکیه 10.3 درصد کاهش داشته است. اما با این وجود ورود گردشگران ایرانی به ترکیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7.4 درصد افزایش داشته است.
منابع:
فارس نیوز
بانک مالیاتی ایران

عوارض خروج از کشور برای ترکیهعوارض خروج از کشور شماره حساب

افزایش عجیب عوارض خروج از کشور در بودجه ۹۷

دولت در لایحه بودجه ۹۷ عوارض خروج از کشور را با افزایش سه‌برابری مواجه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1397 را تقدیم مجلس کرد.

بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان به 220هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند.

بر این اساس در سفر دوم به خارج از کشور 50درصد این مبلغ بیشتر می‌شود و برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به صد درصد افزایش پیدا می‌کند.

عوارض خروج از کشور چقدر است-عوارض خروج زمینی از کشور

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان چگونه است؟

مدتی است که با توجه به اعلام جزییات بودجه سال ۱۳۹۷ توسط دولت بحث داغی درباره چرایی حداقل سه برابر شدن عوارض خروج از کشور را به راه انداخته و انتقادات زیادی از این افزایش قیمت صورت گرفته است.

در این مقاله سعی داریم جزییات معافیت دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرده اند را بیان کنیم.

معافیت دانشجویان از عوارض خروج

بنا به مطالبی که در سامانه مشارکت دانشجو که به اختصار نشا نامیده می شود عنوان شده است؛ دانشجویانی که در این سامانه ثبت نام می کنند از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور معافند.

گفتنی است که این سامانه مسئول پرداخت ارز دانشجویی به دانشجویان هم می باشد.

این هزینه که تا سال ۱۳۹۶ برای هر نفر مبلغ ۷۵ هزار تومان بود و طی افزایش سه برابری برای سفر اول به ۲۲۰ هزارتومان تغییر یافته برای دانشجویانی که قصد خروج از کشور به بهانه ادامه تحصیل را داشته اند نگرانی هایی درست کرده است. چرا که برای دانشجویان که معمولا برای اخذ ویزا باید یک مرتبه به کشورهای مجاور مثل ارمنستان و ترکیه سفر می کردند؛ و یک بار هم برای سفر به مقصد کشور اصلی مبلغ ۵۵۰ هزار تومان برای قشر کم درآمد یا شاید بی درآمد هزینه در بر داشت که بسیار گزاف است.

در بندی که مرتبط با تسهیلات غیر ارزی دانشجویان است آمده:

معافيت از پرداخت عوارض خروج از كشور

تذكر : درسال دو نوبت مي‌توانند از معافيت استفاده نمايند بشرط آنكه فاصله دو ورود به كشور بيش از سه ماه باشد.

پیشنهاد اسکورایز

پیشنهاد می کنیم به دانشجویان عزیز که قصد ادامه تحصیل در آمریکا یا کانادا را دارند با توجه به لزوم سفر به خروج از کشور برای دو مرتبه جهت ویزا و جهت سفر به کشور مقصد؛ با توجه به تبصره این قانون تا حد امکان زودتر برای سفارت اقدام کنند تا علاوه بر این که از استرس خود در این زمینه کم کنند؛ زمان لازم را برای معافیت از هر دو هزینه خروج از کشور فراهم کنند.

عوارض خروج از کشور برای دانشجویانعوارض خروج از کشور زمینی 97

کشورهای دیگر چقدر عوارض خروج از کشور می گیرند؟

مقایسه رقم اخذ شده برای عوارض خروج از کشور با مالیات‌هایی که سایر کشورها وضع می‌کنند حکایت از تفاوت فاحش رقم پیش‌بینی‌شده در ایران با آن کشورها دارد. گرچه فلسفه عوارض با مالیات متفاوت است، اما کارشناسان معتقدند حتی اگر دولت براساس کارکرد مالیات‌ها به دنبال ساماندهی سفرها و افزایش درآمداز محل افزایش عوارض باشد، راه سخت و ناپایداری را برگزیده است. آنها پیشنهاد می‌دهند با واقعی کردن نرخ ارز علاوه بر تحقق این دو هدف می‌توان نارسایی در دیگر بخش‌ها را نیز برطرف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، پس از مشخص شدن لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، یکی از تغییراتی که تعجب فعالان حوزه گردشگری را در پی داشت، سه‌برابر شدن عوارض خروج گردشگران ایرانی بود. بر اساس این بند، قرار است عوارض خروج از کشور از ۷۵ هزار تومان درحال‌حاضر به ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر افزایش یابد.

علاوه بر این پیش‌تر هزینه عوارض خروجی برای سفر هوایی ۷۵ هزار تومان اعلام شده بود و برای سفرهای دریایی و زمینی این مقدار ۲۵ هزار تومان بود اما در لایحه جدید فقط به خروج از کشور به‌صورت کلی اشاره شده و هیچ طبقه‌بندی برای نوع خروج ذکر نشده است. افزون بر این، عوارض سفرهای خروجی به ازای سفر دوم ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد و از سفر سوم به بعد نیز هر نفر به ازای خروج باید هزینه‌ای معادل ۴۴۰ هزار تومان پرداخت کند.

عوارض خروج از کشور در دیگر نقاط جهان

اما این موضوع در کشورهای دیگر متفاوت است. «مالیات بر خروج مسافران» نامی است که عموما کشورها در فرودگاه‌های خود اخذ می‌کنند. این مالیات به روش‌های مختلفی ستانده می‌شود که به‌صورت هزینه‌هایی از پرداخت مبلغی در فرودگاه‌ها تا محاسبه آن در قیمت استفاده از خدمات خطوط هوایی منعکس و تنها در کشورهای اندکی این مبلغ از فرد ستانده می‌شود. بریتانیا یکی از بیشترین مقادیر را از شهروندانش اخذ می‌کند. این مالیات که از سال ۱۹۹۴ در این کشور برقرار شده، به‌دلیل اختصاص به هزینه‌های زیست‌محیطی سفر هوایی بوده است. این میزان برای پروازهای مسیر کوتاه و کلاس اقتصادی ۱۳ پوند و برای کلاس‌های دیگر ۲۶ پوند تعیین شده است. همچنین باید برای سفرهای بیش از ۲هزار کیلومتر در کلاس اقتصادی ۷۵ پوند و سایر کلاس‌ها در این مسافت، ۱۵۰ پوند به‌عنوان مالیات پرداخت کرد. در برخی از گزارش‌ها اعلام شده که حذف این نرخ تا سال ۲۰۲۰ موجب ارتقای ۷/ ۱ درصدی اقتصاد بریتانیا خواهد شد و ترزا می ‌را برای آن تحت‌فشار گذاشته‌اند.

در عین حال، این مبلغ برای استرالیا که یکی از بیشترین مقادیر این نوع مالیات را در سراسر جهان دریافت و آن را بر تمام مسافران پروازی یا دریایی که استرالیا را ترک می‌کنند، اعمال می‌کند، نرخ ثابت ۴۲ دلار است؛ یعنی حدود ۱۷۷ هزار تومان به قیمت دلار بازار آزاد. این مالیات در سال ۱۹۹۵ وضع شد و به‌عنوان راهی برای افزایش غربالگری مهاجرتی به استرالیا در نظر گرفته شد. جمهوری دومینیکن نیز ۳۳ دلار به ازای زیرساخت‌های فرودگاهی و ۲۰ دلار مالیات بر خروج از هر گردشگر دریافت می‌کند که البته برای ارتقای درآمدهای گردشگری این کشور است. میزان مالیات بر خروج در باهاماس نیز به ۲۹ دلار می‌رسد؛ هرچند عوارض فرودگاهی خاصی نیز در این کشور وجود دارد.

در آلمان مالیات بر حمل‌ونقل هوایی در سال ۲۰۱۱ به کار گرفته شد و هزینه‌های مختلف براساس مسافت و مقصد سفر اخذ می‌شود. در مسافت‌های کوتاه‌مدت برای هر مسافر هزینه‌ای معادل ۳۹/ ۸ دلار، مسافت‌های متوسط ۲۶ دلار و مسافت‌های طولانی ۴۷ دلار به‌عنوان مالیات اخذ می‌شود. نتیجه این مالیات، کاهش تعداد گردشگر خروجی در این کشور بوده است. قطر نیز از سال ۲۰۱۶ به‌دنبال چنین مالیاتی بوده است و از هر مسافر در ازای استفاده از تسهیلات هوایی قابل‌قبول آن ۲/ ۹ دلار دریافت می‌کند. در ترکیه نیز به موجب قانونی که در سال ۲۰۰۷ به تصویب رسیده است، به ازای خروج هر یک از شهروندان ترکیه از این کشور ۱۵ لیر ترکیه گرفته می‌شود که به قیمت حال حاضر حدود ۴ دلار می‌شود.  باید توجه کرد که عنوان این سیاست در جهان گویای تفاوت آن با سیاست موردنظر در ایران است.

وقتی سخن از عوارض می‌شود، منظور مبلغی است که دولت یا سازمان‌های اداری در قبال انجام خدمتی معین از استفاده‌کنندگان آن خدمت دریافت می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به عوارض استفاده از بزرگراه‌ها اشاره کرد، اما مالیات در ازای ارائه خدمتی نیست و به همین دلیل نیز مشخص نیست با وجودی که خدماتی ارتقا نیافته چرا اسم عوارض روی مبلغی که به‌خاطر خروج مسافران از کشور دریافت می‌شود، گذاشته شده؛ حال آنکه نام این سیاست در کشورهای دیگر به درستی مالیات است.

افزون بر این، سه برابر شدن یکباره این میزان فاقد توجیه است، زیرا ایران را حتی بدون توجه به قدرت خرید ریال در میان صدرنشین‌های کشورهایی که چنین سیاستی را اعمال می‌کنند، قرار می‌دهد.  باید توجه کرد چنین سیاستی بر سفرهای خانوادگی بسیار اثرگذار است و فعالانی را که در تورهای خروجی از کشور فعالیت می‌کنند نیز متاثر خواهد کرد. شاید بهتر باشد دولت به‌جای تداوم چنین سیاست‌های دستوری که عملا توسعه گردشگری داخلی را در پی نخواهد داشت، سیاست تک‌نرخی کردن ارز را در پیش بگیرد و مشکلات را از اساس حل کند.

ریشه‌یابی قانون عوارض خروج

اما قانون دریافت عوارض خروج از کشور پیش از انقلاب اسلامی ایران وجود نداشت و برای نخستین‌بار در سال ۱۳۶۴ در مجلس ایران به تصویب رسید. این قانون پس از تصویب در شورای نگهبان، دولت را مکلف کرد از هر مسافری که با گذرنامه ایرانی سفر می‌کند، عوارض بگیرد. به موجب این قانون دولت از هر مسافر با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران، برای بار اول در هرسال مبلغ پنجاه هزار ریال و برای بار دوم و بیشتر در همان سال برای هر نوبت مبلغ یکصد هزار ریال تحت‌عنوان عوارض خروج‌ از کشور دریافت کرده و به حساب درآمد عمومی کشور منظور می‌کرد. این قانون کودکان زیر هفت سال و شاغلان برخی مشاغل یا موارد خاص را مستثنی می‌کرد و در مورد زائران نیز تخفیف پنجاه درصدی قائل شده بود.

روال جدید دریافت عوارض خروج از کشور

در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور برای هر نفر۲۲۰ هزار تومان تعیین شده که نسبت به ۷۵ هزار تومان سال قبل تا ۱۴۵ هزار تومان رشد دارد.

به گزارش ایسنا، طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای سال آینده حدود ۱۱۷۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در دو بخش تامین می‌شود. عوارض خروج برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان و عوارض خروج زائرین حج تمتع و عتبات عالیات  ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

اما روند دریافت عوارض خروج متفاوت خواهد بود به گونه‌ای که برای سفر اول برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود، اما در سفر دوم ۵۰ درصد به این عوارض افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد همچنین در سفر سوم و سفرهای بعدی تا صد در صد افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که در سال گذشته در لایحه بودجه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در دو بخش بود. عوارض خروج هوایی که برای هر نفر ۷۵ هزار تومان و خروج زمینی و دریایی که برای هر نفر ۲۵ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین برای افرادی که به منظور حج تمتع، عمره و عتبات عالیات از کشور خارج می‌شدند، عوارض ۵۰ درصد تعیین شده بود.

از عوارض دریافتی خروج مسافر از کشور، مبلغ ۴۰ هزار تومان برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا می‌کند.

گردآوری و بازنشر: خاتون آنلاین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *